VERSION
2020.48.35.5
ODOMETER
2 415 mil
PROGNOS
1 643 mil/år
BESPARING
23 405 kr
Burlövs egnahem

4°C

Kilowattimmar och kostnader började registreras den 22 februari




118.1 mil
Urladdning mellan 0-5°C
88.6 mil
Urladdning mellan 5-10°C
76.5 mil
Urladdning mellan 10-15°C
66.6 mil
Urladdning mellan 15-20°C


Urladdningsdata började registreras den 5 mars


Medelvärde: batteridegradering

3.54 %

Batteriets kapacitet har minskat med 3.54 %, från 75 till 72.3 kWh - vilket i mitt fall motsvarar 1.8 mil. Vanlig årlig degradering ligger oftast runt 2.10 - 2.30 %. Variation beror på antal körda mil årligen, körsätt, väderförhållanden och laddbeteende.

Medelvärde: energianvändning

207 wh/km

Enligt specifikation har bilen en teoretisk möjlighet att nå 53 mil, vilket motsvarar lite över 141 wh/km. Vid leverans (12 september - 2019) och 100 procent laddning stod kilometer-visaren på på 499 km. Mitt medelvärde för år 2020 är 207 wh/km, vilket motsvarar 34.5 mil.

Minskad klimatpåverkan

6 713 kg/co2

Motsvarar bindningen av koldioxid från cirka 12 stycken träd alternativt en begränsad issmältning om ungefär 20.1 kubikmeter.

62 %

24.5 mil

IDAG

0 mil

Snitt per dag: 4.5 mil
Förbrukat % av batteriet


 
Sträcka
Distans
Energianvändning
Batteri & räckvidd
Vaktläge & urladdning
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Lomma, Kajgatan 34
 Igår, kl. 12:46
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.43 kWh)
Motsvarar: 159 wh/km
(Innebär 44.9 mil vid full laddning)
62 % (45 kWh)

29.4 mil  (Data från Tesla - NEDC)
24.5 mil  (Data från Tesla - WLTP)
27.8 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Lomma, Kajgatan 34
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 9
 Igår, kl. 12:23
1.1 mil
Energianvändning: 3 % (2.14 kWh)
Motsvarar: 195 wh/km
(Innebär 36.6 mil vid full laddning)
64 % (46 kWh)

30.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
26.6 mil  (Data från Tesla - WLTP)
23.4 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 9
Från: Lomma, Varvstorget 
 26-27 Februari, kl. 10:59
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.43 kWh)
Motsvarar: 159 wh/km
(Innebär 44.9 mil vid full laddning)
68 % (49 kWh)

32.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
29.4 mil  (Data från Tesla - WLTP)
30.5 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 3.4 %
Motsvarar: 1.7 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Lomma, Varvstorget 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 26 Februari, kl. 15:35
1.1 mil
Energianvändning: 3 % (2.14 kWh)
Motsvarar: 0 wh/km
(Innebär inf mil vid full laddning)
74 % (54 kWh)

35.4 mil  (Data från Tesla - NEDC)
31.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
0.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Vevaxelgatan 
 26 Februari, kl. 12:09
0.7 mil
Energianvändning: 2 % (1.43 kWh)
Motsvarar: 204 wh/km
(Innebär 35 mil vid full laddning)
77 % (56 kWh)

36.9 mil  (Data från Tesla - NEDC)
33.8 mil  (Data från Tesla - WLTP)
27.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Vevaxelgatan 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 26 Februari, kl. 11:54
2.0 mil
Energianvändning: 5 % (3.57 kWh)
Motsvarar: 179 wh/km
(Innebär 39.9 mil vid full laddning)
79 % (57 kWh)

37.9 mil  (Data från Tesla - NEDC)
35.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
31.5 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Flädie, Fjelievägen 
 26 Februari, kl. 11:02
1.2 mil
Energianvändning: 6 % (4.29 kWh)
Motsvarar: 357 wh/km
(Innebär 20 mil vid full laddning)
84 % (61 kWh)

40.1 mil  (Data från Tesla - NEDC)
37.6 mil  (Data från Tesla - WLTP)
16.8 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat

25 Februari kl. 20:17
Energi: 37.7 kWh (90 %)
Till: Borgeby, Tennisvägen 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 25 Februari, kl. 19:26
1.8 mil
Energianvändning: 4 % (2.86 kWh)
Motsvarar: 159 wh/km
(Innebär 44.9 mil vid full laddning)
39 % (28 kWh)

18.7 mil  (Data från Tesla - NEDC)
17.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
17.5 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.8 %
Motsvarar: 0.4 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Helsingborgsgatan 11
 25 Februari, kl. 15:23
1.1 mil
Energianvändning: 3 % (2.14 kWh)
Motsvarar: 195 wh/km
(Innebär 36.6 mil vid full laddning)
44 % (32 kWh)

21.2 mil  (Data från Tesla - NEDC)
18.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
16.1 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Helsingborgsgatan 11
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 25 Februari, kl. 14:15
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.43 kWh)
Motsvarar: 0 wh/km
(Innebär inf mil vid full laddning)
47 % (34 kWh)

22.6 mil  (Data från Tesla - NEDC)
19.2 mil  (Data från Tesla - WLTP)
0.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr

24-25 Februari kl. 11:23
Energi: 3.3 kWh (50 %)
Till: Malmö, Östra Farmvägen 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 24 Februari, kl. 13:59
1.1 mil
Energianvändning: 4 % (2.86 kWh)
Motsvarar: 195 wh/km
(Innebär 36.6 mil vid full laddning)
49 % (35 kWh)

23.6 mil  (Data från Tesla - NEDC)
19.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
17.9 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Vallberga, Lögnäsvägen 62
 24 Februari, kl. 13:32
11.1 mil
Energianvändning: 32 % (22.87 kWh)
Motsvarar: 212 wh/km
(Innebär 33.7 mil vid full laddning)
52 % (38 kWh)

24.9 mil  (Data från Tesla - NEDC)
20.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
17.5 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge ej aktiverat

23-24 Februari kl. 08:52
Energi: 48.0 kWh (90 %)

22 Februari kl. 15:36
Energi: 10.1 kWh (65 %)
Till: Malmö, Helsingborgsgatan 11
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 22 Februari, kl. 12:12
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.43 kWh)
Motsvarar: 238 wh/km
(Innebär 30 mil vid full laddning)
53 % (38 kWh)

25.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
24.1 mil  (Data från Tesla - WLTP)
15.9 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Staffanstorp, Skiffervägen 
 21-22 Februari, kl. 08:03
1.3 mil
Energianvändning: 4 % (2.86 kWh)
Motsvarar: 220 wh/km
(Innebär 32.5 mil vid full laddning)
56 % (41 kWh)

27 mil  (Data från Tesla - NEDC)
25.2 mil  (Data från Tesla - WLTP)
18.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 5.4 %
Motsvarar: 2.7 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Staffanstorp, Skiffervägen 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 21 Februari, kl. 14:24
1.0 mil
Energianvändning: 2 % (1.43 kWh)
Motsvarar: 143 wh/km
(Innebär 50 mil vid full laddning)
66 % (48 kWh)

31.4 mil  (Data från Tesla - NEDC)
29.4 mil  (Data från Tesla - WLTP)
33.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr

21 Februari kl. 14:08
Energi: 4.3 kWh (68 %)

FAKTA

Anledningen till statistikverktyget som indirekt är kopplat till min Tesla Model 3 är enkel. Jag vill kunna följa batteriets degradering över tid beroende på de villkor jag själv valt att se som viktiga för uträkningen samt kontrollera andelen självurladdning/standby-förluster som sker då bilen är i vila. Jag har även valt att hantera datan för enkel uppföljning av milen jag kör. I framtiden kommer verktyget utvecklas då jag (eller mina likasinnade) ser andra viktiga värden.

Statistikverktyget utvecklas i tid och otid och hemsidan kan ligga nere, men bara för korta stunder då uppdateringar sker.

//Niklas Renfro

Länka till intressanta artiklar som rider på samma ämne jag fokuserat på.
https://www.traccar.org API och dess uppkoppling mot min Tesla Model 3 sker via teslaapi.io. Där har Ward Mundy från Github varit behjälplig med PHP-kod för initial hantering av kopplingen till min bil. Se länk här: https://github.com/wardmundy/php-api-tesla

Märke Tesla Model 3
Version Longe Range - Stealth/sleeper
Färg Vit, pärlemoeffekt
Uthämtad 2019-09-12
Räckvidd 499 km (vid uthämtning och 100% laddad)
Energi 75 kWh
Hästkrafter 483 hk
Effekt 360 kW
0-100 km/h 3,2 sek
Vikt 1847 kg (varav batteriet på cirka 480 kg)
Sommardäck Fälg: Tesla Original, 19 tum
Däck: Hankook Ventus S1 Evo3
Vinterdäck Fälg: Nitro Razor Matt Gunmetal, 18 tum
Däck: Nokia WR A4, odubbade