VERSION
2020.36.10
ODOMETER
1 823 mil
PROGNOS
1 752 mil/år
BESPARING
18 405 kr
Burlövs egnahem

13°C

Kilowattimmar och kostnader började registreras den 22 februari




22.0 mil
Urladdning mellan 0-5°C
40.3 mil
Urladdning mellan 5-10°C
42.6 mil
Urladdning mellan 10-15°C
62.0 mil
Urladdning mellan 15-20°C


Urladdningsdata började registreras den 5 mars


Medelvärde: batteridegradering

3.05 %

Batteriets kapacitet har minskat med 3.05 %, från 75 till 72.7 kWh - vilket i mitt fall motsvarar 1.5 mil. Vanlig årlig degradering ligger oftast runt 2.10 - 2.30 %. Variation beror på antal körda mil årligen, körsätt, väderförhållanden och laddbeteende.

Medelvärde: energianvändning

201 wh/km

Enligt specifikation har bilen en teoretisk möjlighet att nå 53 mil, vilket motsvarar lite över 141 wh/km. Vid leverans (12 september - 2019) och 100 procent laddning stod kilometer-visaren på på 499 km. Mitt medelvärde för år 2020 är 201 wh/km, vilket motsvarar 35.9 mil.

Minskad klimatpåverkan

5 068 kg/co2

Motsvarar bindningen av koldioxid från cirka 9 stycken träd alternativt en begränsad issmältning om ungefär 15.2 kubikmeter.

77 %

30.6 mil

IDAG

0 mil

Snitt per dag: 4.8 mil
Förbrukat % av batteriet


 
Sträcka
Distans
Energianvändning
Batteri & räckvidd
Vaktläge & urladdning
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Rörsjögatan 13
 Igår, kl. 13:42
0.9 mil
Energianvändning: 3 % (2.16 kWh)
Motsvarar: 240 wh/km
(Innebär 30 mil vid full laddning)
77 % (56 kWh)

36.7 mil  (Data från Tesla - NEDC)
30.6 mil  (Data från Tesla - WLTP)
23.1 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Rörsjögatan 13
Från: Lomma, Varvstorget 
 Igår, kl. 12:01
1.4 mil
Energianvändning: 4 % (2.88 kWh)
Motsvarar: 206 wh/km
(Innebär 34.9 mil vid full laddning)
80 % (58 kWh)

38.3 mil  (Data från Tesla - NEDC)
32.8 mil  (Data från Tesla - WLTP)
27.9 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Lomma, Varvstorget 
Från: Flädie, Fjelievägen 
 Igår, kl. 11:13
0.7 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 0 wh/km
(Innebär inf mil vid full laddning)
84 % (61 kWh)

40 mil  (Data från Tesla - NEDC)
34.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
0.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.2 %
Motsvarar: 0.1 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr

Igår kl. 09:59
Energi: 49.1 kWh (85 %)
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Helsingborgsgatan 11
 24-25 September, kl. 09:06
0.9 mil
Energianvändning: 3 % (2.16 kWh)
Motsvarar: 240 wh/km
(Innebär 30 mil vid full laddning)
21 % (15 kWh)

10.2 mil  (Data från Tesla - NEDC)
10 mil  (Data från Tesla - WLTP)
6.3 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.8 %
Motsvarar: 0.4 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Helsingborgsgatan 11
Från: Malmö, Helsingborgsgatan 11
 24 September, kl. 14:27
0.9 mil
Energianvändning: 3 % (2.16 kWh)
Motsvarar: 240 wh/km
(Innebär 30 mil vid full laddning)
25 % (18 kWh)

11.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
11.8 mil  (Data från Tesla - WLTP)
7.5 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.8 %
Motsvarar: 0.4 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Malmö, Helsingborgsgatan 11
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 24 September, kl. 10:06
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.44 kWh)
Motsvarar: 160 wh/km
(Innebär 45 mil vid full laddning)
28 % (20 kWh)

13.6 mil  (Data från Tesla - NEDC)
14.1 mil  (Data från Tesla - WLTP)
12.6 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1 %
Motsvarar: 0.5 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Skogholmsgatan 
 23-24 September, kl. 07:02
1.4 mil
Energianvändning: 2 % (1.44 kWh)
Motsvarar: 103 wh/km
(Innebär 69.9 mil vid full laddning)
32 % (23 kWh)

15.1 mil  (Data från Tesla - NEDC)
16 mil  (Data från Tesla - WLTP)
22.4 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1.8 %
Motsvarar: 0.9 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Skogholmsgatan 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 23 September, kl. 14:28
2.1 mil
Energianvändning: 5 % (3.60 kWh)
Motsvarar: 171 wh/km
(Innebär 42.1 mil vid full laddning)
36 % (26 kWh)

17.3 mil  (Data från Tesla - NEDC)
17.2 mil  (Data från Tesla - WLTP)
15.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.8 %
Motsvarar: 0.4 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Topplocksgatan 
 22-23 September, kl. 12:08
0.7 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 103 wh/km
(Innebär 69.9 mil vid full laddning)
42 % (31 kWh)

19.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
18.1 mil  (Data från Tesla - WLTP)
29.4 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1.2 %
Motsvarar: 0.6 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Topplocksgatan 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 22 September, kl. 18:07
0.7 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 103 wh/km
(Innebär 69.9 mil vid full laddning)
44 % (32 kWh)

21.1 mil  (Data från Tesla - NEDC)
19.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
30.8 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.6 %
Motsvarar: 0.3 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 22 September, kl. 16:30
0.2 mil
Energianvändning: 0 % (0.00 kWh)
Motsvarar: 0 wh/km
(Innebär inf mil vid full laddning)
46 % (33 kWh)

22.1 mil  (Data från Tesla - NEDC)
19.4 mil  (Data från Tesla - WLTP)
0.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.2 %
Motsvarar: 0.1 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Helsingborgsgatan 11
 22 September, kl. 15:13
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.44 kWh)
Motsvarar: 80 wh/km
(Innebär 89.9 mil vid full laddning)
47 % (34 kWh)

22.2 mil  (Data från Tesla - NEDC)
19.6 mil  (Data från Tesla - WLTP)
42.3 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Helsingborgsgatan 11
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 22 September, kl. 13:09
1.7 mil
Energianvändning: 5 % (3.60 kWh)
Motsvarar: 212 wh/km
(Innebär 33.9 mil vid full laddning)
48 % (35 kWh)

23 mil  (Data från Tesla - NEDC)
20.4 mil  (Data från Tesla - WLTP)
16.3 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 21-22 September, kl. 07:34
0.0 mil
Energianvändning: 2 % (1.44 kWh)
Motsvarar: 0 wh/km
(Innebär inf mil vid full laddning)
53 % (39 kWh)

25.1 mil  (Data från Tesla - NEDC)
23.8 mil  (Data från Tesla - WLTP)
0.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.8 %
Motsvarar: 0.4 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Lugna gatan 45
 20-21 September, kl. 14:45
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.44 kWh)
Motsvarar: 160 wh/km
(Innebär 45 mil vid full laddning)
56 % (41 kWh)

26.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
25 mil  (Data från Tesla - WLTP)
25.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.8 %
Motsvarar: 0.4 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Lugna gatan 45
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 20 September, kl. 14:39
0.9 mil
Energianvändning: 2 % (1.44 kWh)
Motsvarar: 160 wh/km
(Innebär 45 mil vid full laddning)
59 % (43 kWh)

28 mil  (Data från Tesla - NEDC)
28.6 mil  (Data från Tesla - WLTP)
26.6 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 2.2 %
Motsvarar: 1.1 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 20 September, kl. 12:05
2.2 mil
Energianvändning: 6 % (4.32 kWh)
Motsvarar: 196 wh/km
(Innebär 36.7 mil vid full laddning)
63 % (46 kWh)

30.1 mil  (Data från Tesla - NEDC)
31.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
23.1 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1.8 %
Motsvarar: 0.9 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Genarp, M 797 
 19-20 September, kl. 08:42
2.8 mil
Energianvändning: 6 % (4.32 kWh)
Motsvarar: 154 wh/km
(Innebär 46.7 mil vid full laddning)
71 % (52 kWh)

33.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
40.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
33.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1 %
Motsvarar: 0.5 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Genarp, M 797 
Från: Åkarp, Ingelstadsvägen 37
 19 September, kl. 18:54
3.2 mil
Energianvändning: 6 % (4.32 kWh)
Motsvarar: 135 wh/km
(Innebär 53.3 mil vid full laddning)
77 % (56 kWh)

36.9 mil  (Data från Tesla - NEDC)
40.5 mil  (Data från Tesla - WLTP)
41.0 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1 %
Motsvarar: 0.5 mil
Vaktläge ej aktiverat

FAKTA

Anledningen till statistikverktyget som indirekt är kopplat till min Tesla Model 3 är enkel. Jag vill kunna följa batteriets degradering över tid beroende på de villkor jag själv valt att se som viktiga för uträkningen samt kontrollera andelen självurladdning/standby-förluster som sker då bilen är i vila. Jag har även valt att hantera datan för enkel uppföljning av milen jag kör. I framtiden kommer verktyget utvecklas då jag (eller mina likasinnade) ser andra viktiga värden.

Statistikverktyget utvecklas i tid och otid och hemsidan kan ligga nere, men bara för korta stunder då uppdateringar sker.

//Niklas Renfro

Länka till intressanta artiklar som rider på samma ämne jag fokuserat på.
https://www.traccar.org API och dess uppkoppling mot min Tesla Model 3 sker via teslaapi.io. Där har Ward Mundy från Github varit behjälplig med PHP-kod för initial hantering av kopplingen till min bil. Se länk här: https://github.com/wardmundy/php-api-tesla

Märke Tesla Model 3
Version Longe Range - Stealth/sleeper
Färg Vit, pärlemoeffekt
Uthämtad 2019-09-12
Räckvidd 499 km (vid uthämtning och 100% laddad)
Energi 75 kWh
Hästkrafter 483 hk
Effekt 360 kW
0-100 km/h 3,2 sek
Vikt 1847 kg (varav batteriet på cirka 480 kg)
Sommardäck Fälg: Tesla Original, 19 tum
Däck: Hankook Ventus S1 Evo3
Vinterdäck Fälg: Nitro Razor Matt Gunmetal, 18 tum
Däck: Nokia WR A4, odubbade